Kan börja med en öppen fråga. Är det någon här som går på klubb längre?
(Barer helt undantaget från diskussion; verkar inte ha det minsta med saken att göra)
Jag är nyfiken att veta om det är sant att klubbarna är på väg ur tiden. Nu är jag en bit upp i 30-årsåldern så för min del är det rätt naturligt att man inte går dit längre.
Jag hänger med andra på en del, men då rör sig bara om engångsevent, någon "mikrofestival" eller dyl.
Hittar ingen svensk artikel som pratar om fenomenet. Då är det mest amerikansk press, men det refereras ibland till det här med tydligen: https://alltomstockholm.se/klubbkonsert/klubbdoden-fortsatter/
(vilket iofs kan bero på att unga skribenter som har svårt att filtrera sina tankar i amerikanskt och svenskt bara passivt antar att det måste vara samma sak här)
Skäl som anges i de amerikanska artiklarna är mest antaganden, men kanske stämmer något så när:
Online dating och online communities.
(En sidodiskussion av det är att normalt funtade människor har dragit sig undan, vilket gör att den del av besökarna som letar umgänge på klubbar är = bottenskrap, vars tydligare närvaro gör klubben till en pissigare plats nu än förr.)
Unga har jävligt mycket sämre ställt med pengar nuförtiden.
Studieskuld, hyror etc. går upp. I det läget känner man då inte för att gå och betala dyrt inträde någonstans för en upplevelse man redan har haft tidigare.
Med Spotify behövs ingen DJ för att upptäcka ny musik
Ökat gnäll om ljudnivåer
Som sagt, jag vet inte om det här är en riktig grej, men om det skulle vara det så är det en smula ironiskt. Förr var ju hela grejen att få kontakt över nätet och jobba därifrån något för nördar och skevisar. Nu är det majoriteten som gör så och misslycken som drar till vanliga klubbar?